Centralna e-rejestracja ze wsparciem sztucznej inteligencji. „Zmieni termin wizyty, zaproponuje badanie”
Centralna e-rejestracja to usługa umożliwiająca zapisywanie się online na badania i wizyty u specjalisty. Jest wprowadzana stopniowo. Pilotaż, który trwa od października 2024 r., obejmuje cytologię, mammografię i pierwszą wizytę u kardiologa. Od 1 stycznia 2026 r. e-rejestracja będzie obowiązkową ścieżką na te trzy usługi.
Jak informuje Centrum e-Zdrowia, wkrótce do pomocy przy zapisywaniu się na wizyty zostanie zaangażowany asystent głosowy. To wygodna opcja dla osób, które rzadziej korzystają z Internetu i nowa funkcja, którą planuje uruchomić Centrum e-Zdrowia. CeZ prowadzi przetarg na Asystenta AI
Obecnie z centralnej e-rejestracji można skorzystać:
- przez Internetowe Konto Pacjenta,
- jego mobilny odpowiednik: mojeIKP,
- przychodnię, która świadczy daną usługę, czyli ma umowę na mammografię, cytologię lub konsultacje u kardiologa.
Korzyści dla pacjenta
Jak wyjaśnia CeZ, z punktu widzenia pacjenta główną zaletą e-rejestracji jest zebranie w jednym miejscu wszystkich wolnych terminów. Co oznacza, że pacjent nie musi obdzwaniać placówek.
Druga zaleta to zapisanie wizyty na Internetowym Koncie Pacjenta, gdzie łatwo można sprawdzić termin i miejsce, a także powiadomienia wysyłane na mail lub telefon po zapisie i przed wizytą.
Ławy sposób na zmienianie terminów lub odwoływanie wizyt to korzyść i dla pacjenta, i dla placówki. To sposób na to, by terminy nie przepadały, jak to się dzieje, gdy pacjent się umówi i nie przyjdzie.
W 2024 roku przepadło, jak podaje NFZ, w całym systemie ochrony zdrowia 1 358 537 konsultacji, w tym w zakresie kardiologii aż 299 738 (liczba ta obejmuje nie tylko pierwszą, ale i kolejne wizyty).
Na ich miejsce kardiolodzy mogliby przyjąć osoby, które dopiero dostały skierowanie i zgłaszają się do kardiologa po raz pierwszy. Co oznacza, że prawie 300 tysięcy osób w 2024 r. straciło szansę na szybkie uruchomienie leczenia kardiologicznego.
Dla porównania – w skali całego roku 2024 w całym systemie ochrony zdrowia na pierwszej wizycie u kardiologa było ponad 474,7 tys. osób.
Voicebot zadzwoni do pacjenta
Z Internetowego Konta Pacjenta korzysta 19,8 mln osób, a ponad 3 mln z mojeIKP. A to oznacza, że ponad 14-17 mln (część osób może korzystać z obu aplikacji) nie korzysta z żadnego z tych rozwiązań. Część osób nie odczuwa takiej potrzeby, a część korzysta z prywatnych systemów i ubezpieczeń.
Jest jednak także wiele osób, zwłaszcza w wieku emerytalnym, które są niezbyt biegłe w korzystaniu z Internetu. Tym w korzystaniu z centralnej e-rejestracji pomoże Asystent AI, finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Rozwój i rozbudowa opracowanego modelu e-rejestracji w ramach KPO zakłada:
- umożliwienie zapisywania się na usługi świadczone mobilnie, na czym zyskają przede wszystkim mieszkańcy rejonów oddalonych od dużych placówek zdrowotnych,
- uruchomienie Asystenta AI, który ułatwi korzystanie z e-rejestracji.
Jak będzie docelowo działał Asystent AI:
- będzie odbierał połączenia telefoniczne,
- potwierdzi tożsamość dzwoniącego,
- będzie mówił po polsku, angielsku i ukraińsku oraz rozpoznawał język rozmówcy,
- zapewni pacjentom bezpieczne przekazywanie danych i możliwość stałej identyfikacji w systemie,
- pozwoli zmienić termin i miejsce wizyty,
- w razie potrzeby zapisze pacjenta do poczekalni i sprawdzi prognozowany termin usługi,
- zmieni termin wizyty czy miejsce lub przyjmie odwołanie wizyty,
- będzie zdolny do aktywnych połączeń i zaproponuje badanie profilaktyczne.